مقایسه ساختار طراحی در آثار سلطان محمد و رضا عباسی
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
- نویسنده سید حسین موسوی اعظم
- استاد راهنما مرتضی اسدی خشایار قاضی زاده
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
چکیده: نگارگران ایرانی با توجه به نوع نقاشی و عملی که انجام می دادند ترکیب بندی اثر خویش را انتخاب می نمودند. سلطان محمد و رضا عباسی دو نقاش معتبر زمان? خویش با استفاده از تمامی ظرفیت های خویش اثار خود را می آفریدند. سلطان محمد با وامداری از سنتهای پیش از خود نگاره ایی با ترکیب بندی و رنگ های دقیق آفریده است. در دیگر سوی رضا عباسی با توجه به شرایط زمان خویش رنگ را در کارهایش به کمترین حد ممکن رسانده و کمک گرفتن از خطوط سیاه آثارش آفریده است . سلطان محمد نگارگری است که با توجه به خط و رنگ در ساختار، ترکیب بندی و انسجام نگاره اش، و وفاداری به متنی که نگاره اش را از برای آن پدید آورده است آثارش را می آفرید و رضا عباسی نگارگری که با توجه به شرایط حاکم بر زمانه اش ، نگارگری را که عمل هنری برای مصور سازی کتب بود به هنری برای آراستن خانه ها تبدیل نمود و در ضمن این کار به جهت سهولت در انجام کار از رنگ به صورت حداقلی استفاده می نمود. سوال های اصلی تحقیق : 1- آیا وجه تشابهی در ساختار طراحی رضا عباسی و سلطان محمد وجود دارد؟ 2- مهم ترین وجوه تفاوت در ساختار طراحی آثار رضا عباسی وسلطان محمد چیست؟ روش انجام تحقیق و روش گردآوری اطلاعات و ابزار آن: روش انجام تحقیق بر مبنای ماهیت توصیفی ، تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای می باشد.
منابع مشابه
جانبخشی به طبیعت در آثار سلطان محمد
سلطان محمد یکی از بزرگ ترین نگارگران اوایل دوره صفوی بوده که توانسته آثارش را با تجاربی که در مکتب هنری ترکمانان داشته، به خوبی با مکتب هنری هرات درآمیزد و آثار بیبدیلی را در قالب مکتب دوم تبریز ارایه نماید. وی در دوران هنری خود، نوآوریهای بسیاری در حوزه نگارگری داشته که هنرمندان همدوره خودش و دوره های بعدی و حتی بسیاری از هنرمندان دوره معاصر از آن تاثیر گرفتهاند. از جمله این نوآوریها میت...
متن کاملنگرۀ مؤلف و آثار کمالالدین بهزاد و رضا عباسی
آثار نگارگری ایران عرصة پرباری جهت انجام پژوهشهای معاصر است. در میان نشانههای پراهمیت در آثار نگارگری ایران موضوع امضا و نام هنرمند را میتوان مطرح کرد. امضا و نوشتن نام مؤلف به نوعی صحه بر ثبت نگاره به دست هنرمندی خاص است. این سنت به نوعی اثر را شناسنامهدار و به عبارتی اصل و نسبدار میکند. نام هنرمند که بر سینة اثر بدرخشد رابطة خویشاوندی آن درست از کار در میآید و راه بر انتساب آن به هر ه...
متن کاملنقش تشیع در تعیین روابط سلطان محمد خوارزمشاه و خلیفه عباسی
گسترش فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شیعیان با تسلط آل بویه بر بغداد مرکز خلافت عباسی رونق گرفت و سقوط آل بویه نیز مانع ادامه این روند نشد. هم زمان با حاکمیت سلجوقیان و تکاپوهای خوارزمشاهیان این فرآیند شتاب گرفت. به نظر میرسد روند رو به رشد کشمکشهای سیاسی - نظامی پس از سقوط غزنویان میان سلجوقیان و سپس خوارزمشاهیان با خلافت عباسی، زمینههای بسیار مناسبی را برای رشد فعالیتهای همه جانبه شیع...
متن کاملتحلیل آثار رضا عباسی بر اساس روش ژیلبر دوران
رضا عباسی هنرمند چیره دست و توانمند عصر صفوی با آثار ارزشمند خود، نقش عمده ای در رشد و تکامل نگارگری ایرانی دارد. با توجه به تحولات و فراز و نشیبهای زندگی وی و تاثیر این تحولات بر آثارش، هدف این پژوهش، بررسی صور خیالی زمان در آثار رضا عباسی در جهت تبیین مفهوم گذر زمان و مرگ در بعضی از آثار وی، با رویکردی انسان شناسانه و بر اساس روش ژیلبر دوران است. پرسش این است که کدامیک از تصاویر هنری با ویژگی...
متن کاملنگرۀ مؤلف و آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی
آثار نگارگری ایران عرصة پرباری جهت انجام پژوهش های معاصر است. در میان نشانه های پراهمیت در آثار نگارگری ایران موضوع امضا و نام هنرمند را می توان مطرح کرد. امضا و نوشتن نام مؤلف به نوعی صحه بر ثبت نگاره به دست هنرمندی خاص است. این سنت به نوعی اثر را شناسنامه دار و به عبارتی اصل و نسب دار می کند. نام هنرمند که بر سینة اثر بدرخشد رابطة خویشاوندی آن درست از کار در می آید و راه بر انتساب آن به هر هن...
متن کاملجایگاه انسان در آثار رضا عباسی
رساله تحت عنوان «جایگاه انسان در آثار رضا عباسی» با هدف مطالعه و بررسی جایگاه انسان در پیکرنگاره های رضاعباسی هنرمند بنام عهد شاه عباس صفوی نگاشته شده است. در دوران سلطنت عباس اول، در پی رونق اقتصادی، رسمیت یافتن مذهب شیعه و استقلال ایران از پیکره جهان اسلام و همچنین در گرو ارتباط با اروپای عهد رنسانس مجال ورود بارقه های غرب گرایی به ایران فراهم آمد. طرفه آنکه هنرمندان نگارگر در استقبال این عال...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه شاهد - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023